Pszichológiai ellátás

Pszichológiai ellátásról

Intézményünkben kilenc pszichológus segíti a családokat, gyermekeket, akik klinikai, tanácsadói, és sportpszichológiai szakvizsgákkal rendelkeznek.

Mikor van szükség pszichológus bevonására?

Az egyes élethelyzetekben a gyerekek különbözően reagálnak. Minden olyan viselkedés természetes, ami a normál pedagógiai, nevelési eszközökkel megoldható. A fejlődés során visszaesések is előfordulhatnak, akkor kell szakemberhez fordulni, ha ezek huzamosabb ideig fennállnak. A visszaesések jelentkezhetnek a teljesítményben, figyelmi működésben, esetleg a társas kapcsolatokban. A gyakori betegeskedést, fejfájást, hasfájást, testsúlyváltozást is intő jelnek kell tekintenünk, hiszen a lelki folyamatok hatnak a testre is. Nehezebben kapnak segítséget azok a „rejtőzködő” gyerekek, akik szabálykövetők, viselkedésükkel nem hívják fel magukra a környezet figyelmét. Zárkózottságuk hátterében szorongás, feldolgozatlan élmény állhat. Figyelembe kell venni, hogy az egyes életeseményekre adott reakció személyenként különböző. A gyász, válás magában hordoz nehéz érzéseket, melyeket a veszteség feldolgozása során meg kell élni. Ilyen veszteségek után természetes a viselkedésben megfigyelhető változás. A gyászfeldolgozás hosszú folyamat. Segítségre akkor van szükség, ha ebben elakadás történik.

Konkrét példákkal, ha a gyermek:

  • magatartása szélsőséges (dacos, verekedős, dühkitörései vannak, vagy ellenkezőleg, túlérzékeny, sírós, visszahúzódó),

  • nyugtalan, fáradékony, figyelmetlen, teljesítménye ingadozó

  • sokszor fáj a feje, a hasa, vagy egyéb testi tünetei vannak, ami mögött nem áll szervi probléma (orvosi kivizsgálással bizonyítottan).

  • evési és szobatisztasági problémák, körömrágás, tic, alvási nehézségek, ha hosszabb időn keresztül fennállnak.

  • veszteség feldolgozás, ha a gyász tünetek több mint egy évig tartanak, vagy nagyon szélsőséges reakciók jönnek elő (álmatlanság, szobatisztaságban visszaesés, hónapokon át húzódó étvágytalanság, extrém visszahúzódás)

     

    Mi történik a pszichológusnál?

    A folyat már az első találkozás előtt megkezdődik. Amennyiben a család az iskola tanácsára érkezik a pszichológushoz fontos, hogy ne büntetésnek, kritikának, hanem közös problémamegoldásnak tekintse a helyzetet. Tudja, mik azok a konkrét észrevételek, ami miatt pszichológus felkeresése vált indokolttá. Serdülők nem mindig akarják vagy tudják a szüleikkel megbeszélni problémáikat, s néha nem is szeretnék, hogy a szüleik minden lépésükről tudjanak. Ők felkereshetik Szakszolgálatunkat önállóan is, és segítséget kérhetnek gondjaik megoldásában a pszichológustól.

    A gyermekkel történő első találkozást egy szülőkkel folytatott 45-50 perces beszélgetés előzi meg, melynek célja a helyzet feltérképezése. Ez a szituáció a szülőknek is új, ismeretlen, így szorongáskeltő lehet. Biztonságot adhat, ha tudják, hogy a közös munka minden esetben így kezdődik. Nem jelez speciális problémát, hogy az első időpontra a gyermek nélkül kell jönniük. A szakembernek titoktartási kötelezettsége van. Amennyiben a szülő keresi fel intézményünket, az iskolának, óvodának még arról sem adhatunk információt, hogy a gyerek segítséget kap. Amennyibe szükséges a pedagógussal folytatott konzultáció, minden esetben a szülővel egyeztetve történik. A szülőkkel folytatott beszélgetés után a gyermek állapotának felmérése következik, mely általában három- öt alkalmat igényel. Ez a néha hosszúnak tűnő idő szükséges a megalapozott vélemény kialakításához. Mivel a gyerekek szóban kevésbé tudják megfogalmazni érzelmi állapotukat, a játék nyelvén fejezik ki magukat, ezért a közös munka játékos formában történik. Valamint ezeken az első alkalmakon tesztek felvételére is sor kerül. Az állapotfelmérés szakaszának végén ad a pszichológus visszajelzést a szülőknek. Az állapotfelmérés tapasztalatai azt szolgálják, hogy meghatározzuk a megsegítés irányvonalát, így ilyenkor még nem várható azonnali változás.

    Ha igénybe kívánja venni szolgáltatásunkat, legegyszerűbben az 519-605-ös telefonszámon, vagy e-mailben tud bejelentkezni. Az adminisztrátor feljegyzi az adatokat, és ezután a keddenként tartott esetosztást követően telefonon, vagy levélben értesülhet az adott időpontról.

     

    Ajánlott pszichológiai témájú szakirodalom


Bogár Zsuzsa: Az örökbefogadás lélektana


Bruno Bettelheim: Az elég jó szülő


Dr. Eduard Estivill · Sylvia de Béjar: Aludj jól, gyermekem!


Dr. Henry Cloud – Dr. John Townsend: Gyerekhatárok – Avagy amit szabad Jupiternek…?


Dr. John Townsend: Kamaszhatárok – Mikor mondjunk igent és mikor mondjunk nemet gyermekeinknek?


Horányi Annabella; Kósáné Ormai Vera: Gyerekeinkért


Jan-Uwe Rogge: Kell a gyereknek a korlát – Nem állhat feje tetejére a világ!


Krähenbühl, Verena; Jellouschek, Hans; Kohaus-Jellouschek, Margarete; Weber, Roland: Mozaikcsaládok


Lajos Péter: Dadogásról – mindenkinek


László Zsuzsa, dr.: Az örökmozgó gyerek


Olivier Christiane: Az agresszív gyermek és a szülõk


Paul H. Wender : A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt – Figyelemzavar egy egész életen át


Polcz Alaine: Meghalok én is? – A halál és a gyermek


Rogge, Jan Uwe: Korlátok és kételyek – A határok kijelölése a gyermeknevelésben


Ross Campbell – Gary Chapman: Gyerekekre hangolva – A gyerekek öt szeretetnyelve


Ross Campbell: Nehéz évek – Hogyan szeressük kamasz gyermekünket?


Ross Campbell: Dühöngő ifjak – Hogyan szelídíthetjük meg gyermekeink haragját?


Selma Fraiberg: Varázsos évek


Sue Gerhardt: A szükséges szeretet


Tárnok Zsanett: Tic-Taktika


Tony Attwood: Különös gyerekek – Kalauz az Asperger szindrómáról


Vekerdy Tamás könyvei


Winnicott, Donald W.: Kisgyermek, család, külvilág